Kake med god samvittighet

 

 

Alle som kjenner meg vet at jeg Eeeeeeelsker å bake!! og dere kan tro jeg ble glad når jeg fant ut at jeg kunne fortsette med dette selv på lavkarbo!!

Det er helt utrolig hvor mye godt man kan unne seg selv om man skal ned i vekt! 

Selv om  kuren er over her i huset tenkte jeg likevel å dele min absolutte favoritt kake på lavkarbovis!

Denne smaker akkurat like godt som vanlig sukksessterte/gulkake eller hva man velger å kalle den

 

Oppskriften får dere her:

 

BUNN

6 Eggehviter

200 gram Malte mandler

100 gram Tagatesse ( kjøpes hos Sunkost )

1 ts bakepulver

2 ss smelta smør 

Slik gjør du :

Pisk eggehviter og tagatesse sammen , pisk til det er luftig og stivt ca 5 minutter:-)

Når du har pisket det ferdig, kan du blande inn med en ballongvisp malte mandler og bakepulver. Til slutt rører du inn smøret.

 

Stek den på nederste rille i steikeovnen på 160 grader i 35 minutter, ha gjerne bakepapir over de siste minuttene for å unngå for mørk bunn. 

 

 

FYLL:

6 Eggeplommer

1 dl Kremfløte

64 g Tagatesse

150 gram smelta smør

Slik gjør du: 

Smelt smøret i en panne for seg, og trekk til side for litt avkjøling

Ta eggeplommer, tagatesse og fløte i en panne for seg, og varm opp på svak varme. Du må røre HELE tiden, viktig og røre godt langs hele bunnen. Når det varmer seg opp mot kokepunktet, vil den tykne. NB! Det må ikke koke! 

 Like under kokepunktet vil den være så tykk, at når du røre med sleiven, vil du kunne se bunnen i en strek der du har rørt. Da er det ferdig.

Bland smøret opp i eggeplommene, sett det hele kjølig. Dette vil skille seg, når det  fremdeles er varmt, men rør i det ved jevne mellomrom, og sett inn i kjøleskapet ( eller annet kjølig sted) igjen. Når det er kaldt vil det blande seg fint, til en jevn og tykk krem. 

Smelt litt sukkerfri sjokolade om du vil, og lag litt pynt på kaka

Da er det bare å nyyyte!!

Denne kaken inneholder kun 18 karbohydrater! Dvs 1-2 karber pr stykke! 🙂 

Denne kaken er så god at jeg ikke ser noen grunn til å bake den på fullkarbo igjen! 🙂

Lykke Til! 🙂

#lavkarbo #lavkarbokake #kake #baking #suksessterte #gulkake

facebook HER  Instagram HER

Nå kan du og følge bloggen direkte HER

2 kommentarer
    1. Hei. Blir den veldig søt? Reagerer litt på tagatesse. Går det å bruke mindre av søtningen uten å ødelegge smaken? eller blande ut med sukrin feks?

    2. Shiny: hei 🙂 jeg synes ikke den blir veldig søt, men vet flere reagerer på tagatesse, evnt kan du bruke sukrin ja. Sukrin gold er best synes jeg da den ikke har den kalde ettersmaken som vanlig sukrin. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg