Morsinstinktet

bty

 

Nå på denne tiden skjer det hele tiden at folk finner fugleunger på bakken

barn kommer hjem med dem

voksne plukker de opp

og tar de med seg hjem

alt i beste mening

for å redde dem

det gjorde også jeg.

 

En dag fant jeg denne lille på plenen

jeg var usikker på om den var skadet for den hadde problemer med å gå

og falt over på siden for hvert steg den tok

redet var selvfølgelig høyt oppe og det var umulig å få lagt den tilbake dit

ikke var det noe tegn til liv der heller

og ingen foreldre å spore i nærheten

i sånne tilfeller våkner jo morsinstinktet veldig

så jeg la den inn til huden for å gi den varme

og matet den

jeg kontaktet også fuglehjelpen for å høre hva jeg kunne gjøre

der var det bare en telefonsvarer

og en oppgitt stemme på svensk møtte meg

” telefonen koker her,… og det er bare fugleunger”

“finner dere en fugleunge, rør dem ikke”

“la dem være”

“er det skadde fugler, så skal vi hjelpe”

Jeg hadde jo allerede tatt denne ungen til meg

og ble veldig usikker på hva jeg skulle gjøre videre

så jeg måtte lese litt om det

som voksen skulle jeg kanskje vite litt om dette

men jeg er jo ingen fugleekspert

bare en litt over gjennomsnittet sart dyrevenn

ikke har jeg hatt barn som har kommet hjem med fugleunger, 

og ikke har jeg funnet en før selv heller

Jeg hadde besøk av min mor

og vi ble gående på skift å bære på den

han fikk lunkent vann fra sprøyte i små dråper

fuglefrø ( noe den kanskje ikke skulle ha.?) og moset frukt

da det var det nærmeste jeg hadde

den var veldig medtatt og sløv

Men det virket som den kviknet veldig til etterhvert

jeg trodde faktisk at jeg skulle klare å redde den

så sant den ikke var skadet

men til tross for iherdig innsats og nattevåk

så klarte den seg ikke

den trakk sine siste pust der på brystet mitt om natten, 

og det hele var igrunn bare fryktelig trist

Etter denne opplevelsen har jeg lest veldig mye

om hva en skal og ikke skal gjøre hvis man finner en fugl på bakken

dette er tross alt noe som skjer hele tiden nå

og det er ikke mange som vet hva de skal gjøre

Noen viktige punkt er dette

– La fuglen være

eller legg den tilbake i redet hvis mulig.evnt der den ble funnet, mange forlater redet før de kan fly, og foreldrene mater de der de er inntil de klarer seg selv

 NB! fugler styres ikke av lukt, så det er ikke riktig at de avviser ungene hvis mennesker tar i dem

– er vingen skadet skal fuglehjelpen kontaktes, de gir deg instrukser på hva du skal gjøre, og veterinærutgifter blir dekket av dem

Hvis du gir den mat ( skjæreunge)

-eggeplomme

-karbonadedeig

-moset frukt

-bløtet valpefor

-bløtet loff

 

avslutt med litt sukkervann i dråper (lunkent)

mer informasjon finner du HER

facebook HER

Instagram HER

 #skjære #skjæreunge #fugleunge #morsfølelse

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg