HEROIN

 

 

For en tid tilbake sto jeg på apoteket og skulle hente ut noen medisiner jeg hadde gått tom for

 

jeg hadde kastet esken, og husket ikke hva de het

 

etter ulykken i 2008 har det blitt mye medisiner frem og tilbake 

 

og etter hjerteinfarktet i 2013

 

bare enda mer

 

så det skal noe til å huske navnet på alle sammen

 

 egentlig er det jo triste greier

 

men uansett så sto jeg der da på det lille apoteket i den lille bygda jeg bor i

å prøvde så hardt jeg kunne å huske navnet på dem

 

Jeg var først,

 

og det var lang kø bak meg

 

-Jeg skal ha noen medisiner, sa jeg 

 

men jeg husker ikke navnet på dem 

 

jeg må bare tenke litt

 

 

– Jaa…

 

det er jo ganske mye her svarte jenta i kassa

 

 mens hun stirret inn i dataskjermen

 

– Ja,

 

det er nettopp det

 

jeg husker ikke hva de heter gjentok jeg, og smilte 

 

men jeg vet at det er Heroin

 

-Heroin?

 

hun så på meg med store øyne

 

 

-det får du ikke her fortsatte hun

 

 

-Jo, jeg har gått på det i mange år,

 

Jeg går fast på det

 

og har hentet det ut her hele tiden

 

jeg er helt avhengig av det,

 

ellers fungerer jeg ikke

 

Jeg merket at det ble stille rundt meg

 

Summingen av folk som snakket stoppet liksom brått opp

 

 jeg begynte å bli irritert

 

 

Hvem er det de har ansatt her nå tenkte jeg,

 

er hun helt dum eller?

 

-Ja altså,

 

sa jeg litt overbærende 

 

det er jo ikke REN Heroin,

 

Men et Heroinpreparat

 

 

-Nei sa hun å ristet på hodet,

 

sånt får du ikke her

 

 

Det sto en litt eldre mann rett bak meg,

 

og jeg hørte at han lo litt stille for seg selv

 

Dette gjorde meg bare enda mer irritert

 

hva er det som feiler folk tenkte jeg

 

er de like dumme hele gjengen?

 

Jeg snudde meg bak,

 

det var lang kø

 

folk så ned i bakken,

 

eller snudde seg vekk

 

som for å ikke møte blikket mitt

 

jeg skjønte ingenting

 

så bøyer denne mannen seg frem og sier

 

-Du mener sikkert Morfin

 

-Et Morfinpreparat

 

Eller?

 

-Ja, svarte jeg irritert,

 

Morfin ja

 

-Å ja sier jenta i kassen,

 

der har vi den

 

-Ja, Morfin

 

Jeg sa jo det

 

 

-Du sa HEROIN

 

kom det fra mannen bak meg,

 

mens han blunket og smilte lurt til meg

 

 

Du vet sånne øyeblikk i livet

 

hvor du skulle ønske at grunnen under deg

 

kunne åpne seg

 

at du bare kunne forsvinne ned i et sort hull

 

og aldri vise deg for noen mer

 

 

dette var et sånt øyeblikk

 

Allikevel lo jeg mens jeg tenkte…

 

 

at hun ikke skjønte at jeg sa feil

 

jeg ser da vel ikke ut som en junkie heller

 

jeg har gjort mye rart i livet altså

 

men aldri har jeg rørt narkotika

 

ja, bortsett fra litt testing av hasj i russetiden

 

slik mange gjorde på den tiden

 

men for en jente på 18 år som ikke spiste

 

og allerede hadde nok innebygget angst fra før

 

så var ikke det noe for meg

 

 ja heldigvis egentlig

 

hadde folk bare hatt litt humor

 

så hadde verden vert et bedre sted

 

tenkte jeg før jeg forlot apoteket den dagen

 

og priste meg lykkelig over mannen bak meg

 

og at det var lenge til jeg skulle behøve å vise meg på apoteket igjen

 

 

Du kan fortsette å følge bloggen på Instagram HER   og på  Facebook DER

 

 

#narkotika #heroin #junkie #medisiner #humor #apotek #smerte #morfin #smerteplaster

 

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg