NÅR SANNHETEN ER EN LØGN

(foto: Monique Smart.)

 

Her om dagen kom jeg over et dikt på facebook

vi har vel alle hørt det kjente sitatet 

fra diktet

“Du må ikke sove”

skrevet av Arnulf Øverland i 1937

“Du skal ikke tåle så inderlig vel

den urett som ikke rammer deg selv” 

Budskapet til Øverland den gang, var nok å vekke folket

få dem til å se Nazismens sanne vesen

ikke sitte hjemme å “sove” 

være likegyldige til andres lidelser

 Dette diktet er jo like aktuelt i dag og vil fortsette å være det så lenge det finnes mennesker på jorden 

……

Men uansett..

diktet jeg kom over handlet om noe litt annet

for meg er det sjelden et dikt klarer å treffer meg

men dette gikk rett inn

Det traff meg veldig

og det gjør det nok for veldig veldig mange

det handler om å vekke oss

gjøre oss bevisste

bare på en litt annen måte

jeg tror mange av oss trenger en vekker også her

personlig skulle jeg ønsket noen hadde gjort meg bevisst på dette 

Veldig tidlig 

 

om det hadde vært mulig.

 

Jeg har snakket litt om ordets kraft tidligere

hva ord kan gjøre med både oss selv

og med andre

 

ord som blir sagt til et barn går rett inn

Men er de vonde,og det blir mer vonde enn gode ord så fester de seg

 

ord ble iallfall værende hos meg

Slik det gjør for veldig mange

dessverre sitter de ofte hele livet

 

 for selv om menneskene som sier disse ordene blir fjernet ifra deg

Så forblir ordene hos deg

De bli der

som en sannhet

 

iallfall ble det sånn for meg

fordi jeg selv gjorde dem til en sannhet 

 jeg fortsatte nemlig å si disse ordene til meg selv

 

ubevisst

 

men allikevel

 

når jeg ble eldre var det litt på samme måten

ettersom jeg allerede hadde en sårbarhet i meg

gikk de negative rett inn

de positive ordene fløt forbi 

de tok jeg som en løgn

mens de negative ble til sannhet

 

 Selv har jeg brukt nesten hele livet på å hate meg selv

vært min egen mobber

 

et lite barn elsker seg selv naturlig fra det er lite

men krenkes et barn for mye

slutter det til slutt å elske seg selv

 

for meg gikk det

fra krenkelser

som ble gjort og sagt

til å bli

en sannhet

 en sannhet jeg til slutt fortalte meg selv

det ble

en ubevisst vane,

 

en innstilling jeg hadde til meg selv, 

 

til et selvdestruktivt

selvbilde 

 

For det du forteller deg selv hver eneste dag 

det blir til slutt en sannhet

en sannhet du lar få lov til å ødelegge deg selv

en sannhet som egentlig er en løgn

slik dette diktet forteller det så godt

 

DU SKAL IKKE TÅLE

Du skal ikke tåle så inderlig vel

den urett du stadig gjør mot deg selv.

Du dømmer deg hardere enn alle de andre

Og oftest deg selv du  aller helst klandre

 

Når du ligger nede og skal lengre ned,

og tenker en avgrunn er like ved,

da står du der som din kaldeste dommer,

og dømmer deg selv ned dit kun mørket kommer.

 

Du skal ikke tåle så 

inderlig vel,

den urett du stadig gjør mot deg selv.

 

Ta deg i hånden, og hold om den lille

som bor inni deg, og som alltid er stille.

 

Ta vare på den inni deg som er liten,

og beskytt deg selv med den sterkeste biten,

 

den som forteller at du nå er fri, 

for dommen du gav deg, var ren fantasi

 

 

(Åse Gulbrandsen 2018)

diktet er delt med tillatelse.

 

 

Du kan fortsette å følge

bloggen på Facebook

HER  og på Instagram  HER

 

2 kommentarer
    1. Jeg leste hvert ord og hver linje ( det gjør jeg alltid om jeg kommenterer).
      Dette var trist å lese, men samtidig det beste jeg har lest på lenge, ja her inne på bloggen.
      Jeg er veldig glad i det diktet (originale). Men det diktet som var skrevet av Åse Guldbrandsen var godt skrevet. Her skulle man virkelig få troen på seg selv og slutte å være sin egen nedsettende dommer, som dessverre mange av oss er.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg