DEN BESTE SYKEPLEIEREN

 

Etter (altfor) mange sykehusopphold har jeg etterhvert gjort meg noen tanker om de som jobber der,
Bare fordi..

Det gjør man jo..

Jeg har tenkt mye på hvordan jeg har blitt møtt på de ulike stedene,
og hvilken betydning det har hatt for meg.

For man husker de dårligste
Og man husker de beste

I sykehus hverdagen har man mest kontakt med sykepleiere, hjelpepleiere, osv.

Derfor blir disse en veldig avgjørende del
for pasientenes opplevelser,
uansett hvor syk man er.
Blir man værende lenge, blir dette særlig viktig.

Legene jobber jo litt i kulissene,
Så de treffer du bare av og til.

Jeg har lyst til å dele noen av mine tanker og erfaringer med dere,
Og kanskje er noen av dere enig med meg?

Allikevel har jeg en snikende mistanke om at de fleste ikke er det,

Jeg hadde nemlig selv en helt annen grunnleggende tankegang, eller forestilling før hele denne sykehus dansen startet for meg, for vel tolv år siden.

 

Mine positive erfaringer har nemlig overrasket meg,
Det skal jeg ærlig innrømme.

Det finnes helt klart veldig mange gode sykepleiere der ute,

Men det er EN spesiell  “gruppe”

Som helt klart skiller seg ut fra mengden,
I allefall for meg.

Jeg har merket meg at disse sykepleierne ikke bare er gode,

de er faktisk helt brilliante,

Ja, de er best av alle! 

Jeg har møtt dem i alle aldre
Fra studenter til de er i ferd med å gå av med pensjon.

 

Som studenter har jeg aldri opplevd dem som tafatte, usikre, eller redde for å ta i et tak.

 

De stikker sprøyter, og setter de forhatte veneflonene så du nesten ikke merker det.

 

De blir hos deg,
Og gir av sin tid,
selv om det er travelt,
fordi de ser at det er viktig.

 

De lytter til det du sier, og de forstår det som blir sagt.

Og de lar aldri et vanskelig privatliv
Eller en dårlig dag gå utover pasienten,

 

Jeg har heller aldri hørt dem klage over jobbsituasjonen sin til kolleger,
mens pasientene hører på.

 

Og de kjemper alltid for deg,
Fordi de bryr seg oppriktig.

 

Med trygge hender,og med trygge ord

 løfter de deg

Uten at det gjør vondt
Fordi de er sterkest av alle sammen

 

De har nesten uten unntak
Alltid masse humor
Og kan endre dagen din fra mørk

til lys,

Når du er i ferd med å miste håpet

 

De er i fåtall bland sine kolleger
Men jeg er heldig
For jeg har fått møte mange

 

De har alltid gitt meg den beste omsorgen
Og er de jeg aldri glemmer

 

For noen fester seg mer hos oss, enn andre

 

Og de som har vært flinkest
De som har hjulpet meg mest.

Gitt meg den beste behandling
Og den aller største trygghet
Har alle sammen bestandig vært

Menn! 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg