Reis deg, og reis deg igjen..

 

I natt ble jeg partert levende igjen

Det skjer sjeldnere nå enn før.

Før var det hver natt, den samme drømmen om igjen og om igjen. 

Jeg kuttes opp sakte med motorsag.

 “Det er smertene som spiller deg et puss”  sa legen

 jeg vet jo det, jeg bare orker det ikke mer,.. 

 “Så får vi prøve ut en annen smertestillende “

Jeg har nok vert igjennom det meste av preparater nå,

Enten så har de ikke virket, eller så har jeg blitt dopet ned og sløv av det. 

Men hva hjelper det å vandre rundt som et dop hue når smertene fremdeles er der.?

Jeg er dessuten mor, så da kan man uansett ikke det.

I perioder har jeg droppet  alt av medikamenter 

Jeg har resignert,

vert for syk til å være min egen advokat, og

Gitt opp håpet om at noe noen gang skulle komme til å fungere. 

Det er i dag både bittert, og håpløst å tenke tilbake på. 

Når legene ikke klarer å hjelpe deg, hva gjør du da? 

Etter 9 år med dette, kom jeg endelig til en smertespesialist.

9 år…

Man kan jo spørre seg hvorfor jeg ikke har fått dette tilbudet lenge før.

Det var en bilulykke som måtte til, mer smerter, og et inderlig ønske om å få dø 

 “Det er et vanvittig svik ”  sa smertelegen

Og det er det jo.

Men det er bare sånn det er i Helse Norge,

Det er dessuten  aldri legene som gjør feil, eller som svikter,

det er pasienten selv. 

Det er heller ikke pasienten som vet hvor syk han er, det er det lengen som bestemmer 

Så da er det bare å bøye seg i støvet, og takke for den hjelpen man får

 uansett om det hjelper deg eller ikke. 

” Det er klart at disse medisinene ikke fungerer på deg, jeg vil sammenligne smertene du har med beinkreft.

Og da er det kun morfin som hjelper. 

Morfin…

Så har du smerter fra stålet i kroppen din

Du har smerter fra indre arr

Leddsmerter, og muskelplager siden du skjev belaster kroppen 

Nervesystemet ditt er rimelig ødelagt, så du har nervesmerter på toppen av alt. 

Du kan ikke ta en pille og tro at den skal ta seg av alt dette sammensatte.”

…. 

Nei.. Jeg tror ikke noe som helst …

Jeg er på veg til å bli bedre, det tok bare litt tid. 

Tid, tårer, krangler, et hjerteinfarkt, og krig med legene, krefter jeg ikke hadde og mye følelse av avmakt..

Det gjør vondt i sjelen å vite at du er helt prisgitt hvilket menneske du møter 

hvem som skjuler seg bak legetittelen.

For det er ikke hva du er, men hvem du er som avgjør om du får god hjelp eller ikke. 

Dessverre… 

 

#lege #avmakt #fortvilelse #oppgitt #smerte #alene #kamp #livet 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg