SAFTIG SJOKOLADEKAKE (Lavkarbo)

 

mde

 

GRATULERER MED DAGEN TIL MEG 🙂

 

I dag har jeg bursdag

 

og i den forbindelse har jeg bakt sjokoladekake

 

selvfølgelig på lavkarbovis

 

Jeg var veldig spent på om denne ville bli god

 

men denne ble så fantastisk saftig og nydelig god at jeg måtte dele oppskriften med dere!

 

Her får dere den :

 

INGREDIENSER

 

150 g mandelmel

 

30 g mørk bakekakao

 

2 ss bakepulver

 

2 ts johannesbrødkjernemel ( jbkm)

 

1 klype salt

 

1 ts vaniljepulver

 

60 g sukrin

 

60 g tagatesse

 

3 egg

 

1/2 dl sterk kaffe

 

1/2 dl helmelk

 

2 ss fløte

 

100 g smør

 

SLIK GJØR DU

 

Sett ovnen på 180 grader

 

Ha mandelmel, kakao, jbkm, bakepulver, og salt i en bolle

dav

 

Bland godt sammen og sett til side

 

mde

ha egg, sukrin, tagatesse, og vaniljepulver i en bolle

 

dav

 

Miks dette sammen til en luftig og lys eggedosis

 

mde

smelt smøret

dav

 

Tilsett melblandingen du satte til side i eggedosisen

 

mde

 

Bland godt sammen og hell i smøret

 

bland godt og ha i kaffe, melk, og fløte

 

dav

 

smør en kakeform godt med smør, og hell i røren

 

 

mde

 

Sett kaken i ovnen og stek den i 30-35 minutter

 

dav

 

SJOKOLADEKREM

 

 

3 dl kremfløte

 

3 ss bakekakao

 

4 ss sukrinmelis

 

SLIK GJØR DU

 

Pisk fløten til krem

 

dav

Tilsett kakao og sukrinmelis

 

mde

miks til du har en lett og luftig sjokoladekrem

 

mde

 

spre kremen over kaken når den er helt avkjølt

 

eller ha kremen i en sprøytepose og pynt etter ønske

 

mde

Denne kaken ble nydelig god

 

utrolig saftig og deilig bunn

 

og den smaker som helt vanlig sjokoladekake

 

utrolig nok!

 

Neste gang jeg lager denne vil jeg prøve å bytte ut toppingen med

smørkrem

 

På vanlig måte

bare bytte ut melis med sukrinmelis

 

noen som har prøvd og vet om det fungerer?

 

Da skal jeg nyte resten av bursdagen med familien og spise enda mer kake

 

med god samvittighet! 🙂

 

mde

 

en fortsatt fin kveld til alle!

 

 

Du kan fælge bloggen videre på Facebook HER, Instagram HER, eller følg den direkte HER

 

 

#lavkarbo #lavkarbokake #sjokoladekake #sjokolade #krem #bursdag

5 kommentarer

Siste innlegg