Å VITE ALT OM NOE

 

 

Du har sikkert hørt det før

folk som sier..

” Dette vet jeg ALT om”

Hvorfor sier man det? 

Det er egentlig helt tullete når man tenker over det,..

dessuten så er det jo en blank løgn! 

Det finnes faktisk ikke et eneste menneske i hele verden  som vet ALT om noe!

Man kan vite litt, eller ha mye erfaring om et spesielt tema, en sykdom, en tilstand, eller ja,.. hva som helst, men…  lets face it.

Ingen vet ALT om noe,

så slutt med det! 

Jeg jobbet engang for Statsadvokaten i Oslo,

ja,. jeg passet barna hennes, som en slags Au-pair bare at det var i Norge.

praktikant heter det vel.

Jeg var 20 år, og husker at jeg så veldig opp til henne,

nettopp fordi hun hadde den posisjonen hun hadde. 

-hun kunne si ting som..

“Det er mye jeg ikke vet”

eller….

“Dette kan jeg lite om”

Men så etter å ha snakket med henne om det en stund , så viste det seg at hun kunne mye om det.

 Aldri kom hun med dette dumme uttrykket

“dette vet jeg ALT om “

Hvis man går rundt i livet å tror at man er utlært,

eller at man vet ALT om noe, må man tenke seg litt om. 

Det avslører egentlig bare hvor lite man faktisk vet,

og dessuten…

Jeg personlig mister iallefall fort respekten for mennesker som bruker dette uttrykket…

Et annet uttrykk jeg har tenkt mye på er dette..

” Jeg skal banke eller skremme livsskiten UT av deg”

altså..? Hæ? nei!..?

Folk sier jo dette når de er sinte ikke sant..!?

altså dette skal liksom være en eller annen form for trussel, eller straff..??

Hvordan kan det å få banket livsskiten UT av seg være negativt?

Det må da være utelukkende positivt..!?

Tenk så deilig da. 

tenk å få banket eller skremt livsskiten UT av seg

Jeg vet litt om livs skit jeg altså..  

jeg vet ikke ALT om det,

 Men jeg er ganske sikker på at den bestandig har blitt  banket  eller skremt INN i meg!

……

Så er det et annet ord man bruker veldig ofte,

et ord jeg mener vi absolutt kan slutte å bruke.

og det er ordet Burde..

vi tenker ikke over det,

men dette ordet er utelukkende negativt!

Når vi skal gi et velmenende råd for eksempel..

og sier .. du BØR  gjøre ditt, og du BØR gjøre datt

så legger vi enda en bør på et menneske.

Hvorfor ikke heller si

du KAN gjøre ditt, og du KAN gjøre datt.. 

Det er mye mer lystbetont,..

Hvis et menneske KAN gjøre noe, så har det et valg ikke sant.?

du KAN gjøre det hvis du vil.

Du BØR ikke gjøre det..

Hvis du BURDE  gjøre noe, så må du liksom gjøre det,

du BURDE gjøre det, hvis ikke er du liksom et dårlig menneske.

Men hvis du KAN gjøre det så har du et valg.

Da bestemmer du selv

Det er ikke noe som legges på deg, som en byrde. 

For det er nettopp slik jeg opplever  dette ordet. 

som en byrde. 

En byrde som legges på et menneske som i utgangspunktet hadde nok å bære på fra før.

Så min konklusjon er :

Bytt ut ordet BØR og BURDE, med KAN og KUNNE

Slutt å si du vet ALT om noe, for det gjør du ikke….

Og hvis du skulle få lyst til å banke eller skremme livsskiten ut av noen, så kan du godt begynne med meg!

 

😊

 

Ha en fin fin dag! 

 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg