Del 1. NÅR FARGENE FORSVINNER

(Utdrag fra dagbøker)

 

 

Jeg er 17 år

 

Og Livet er svart

 

Så svart at jeg ikke skjønner vitsen 

 

Jeg orker ikke noe

 

Jeg er ikke med venner

 

og jeg er nesten ikke på skolen

 

Jeg kommer ikke til å bli gammel

 

Kanskje jeg dør i morgen 

 

Jeg håper det

 

Men jeg kan ikke dø 

 

for jeg tenker på mamma

 

og jeg tenker på min bror

 

Så jeg leve

 

Men jeg vil ikke leve

 

Jeg er bare tvunget til å leve

 

For jeg kan ikke utsette min bror for at jeg dør

 

Og mamma har gjort så mye

 

Hun har sagt opp jobben sin

 

Og hun har solgt huset sitt

 

Og hun har flyttet hit til Molde 

 

Fordi jeg går på skole her

 

Også er jeg nesten ikke på skolen

 

Hun har kjøpt et nytt hus her

 

Og skaffet seg en ny jobb

 

Alt for å være nær meg 

 

For å redde meg

 

Så derfor kan jeg ikke dø

 

Men jeg vil bare dø

 

Men hvis jeg dør i morgen

 

Så går mamma til grunne

 

Så jeg er tvunget til å leve

 

Jeg må leve

 

For henne

 

Jeg har gått til psykolog

 

Men hun er en Idiot

 

Så jeg vil ikke gå til henne noe mer

 

Hun skulle ikke vært psykolog

 

Hun forstår ikke noe

 

Jeg prøvde å få hjelp av  henne

 

Men hun kjeftet på meg 

 

Så det blir ikke flere samtaler med henne

 

Jeg prøvde å åpne meg

 

Men hun kjeftet på meg 

 

Så jeg er redd henne

 

Når hun kjefter

 

Så lukker jeg meg

 

Så det får bare bli der inni meg

 

For alt som ville ut

Det har hun skremt tilbake inn i meg 

 

Så nå sitter det helt fast

 

Alt som var begynt å løsne

 

Alt jeg trenger å snakke om

 

Så det får bare bli der inni meg

 

Det er bedre sånn

 

Jeg får bære på det alene

 

Slik jeg alltid har gjort

 

Det er bedre sånn

 

Jeg vil ikke ha mer kjeft

 

Jeg vil ikke ha kjeft av en Idiot

 

Hvem kjefter på pasientene sine? 

 

Hun er voksen

 

Og jeg er en redd jente på 17 år 

 

Selv jeg skjønner at sånt ikke går an

 

 Jeg går ikke tilbake til henne

 

Jeg snakker ikke med en Idiot

 

Kanskje går det over av seg selv

 

Hvis jeg bare holder det inne

 

Det går sikkert over

 

For så svart som det er nå

 

Sånn kan jeg ikke ha det

 

Det går sikkert over av seg selv

 

Hvis ikke må jeg dø

 

Men så kan jeg ikke det heller

 

Men livet er svart

 

Det er helt svart inni meg nå

 

Og jeg er bare søppel

 

 

……….

 

 

Livet gikk videre

 

 

Og jeg gikk

aldri tilbake til kjefte psykologen 

 

Jeg var nå blitt 19 år

 

Jeg hadde lukket meg helt etter siste timen hos Idioten

 

Og jeg snakket ikke med noen andre heller

 

 Sakte men sikkert så gikk livet videre

 

jeg hadde det bedre

 

på et vis

 

Jeg var akkurat ferdig med russetiden

Da jeg møtte en gutt under Molde Jazzfestival

 

Jeg hadde det bra

 

Jeg forelsket meg hodestups i den gutten

 

Jeg hadde “kjent” han i bare tre dager

 

Han var fra Asker

 

Langt unna meg

 

Men jeg klarte ikke å glemme han 

 

Etter at han dro

 

Så jeg bestemte meg for at han skulle jeg ha

 

Så jeg fikk meg jobb i Bærum

 

også flyttet jeg dit

 

Fordi jeg skulle ha han

 

Og fordi jeg ville vekk fra Molde

 

Jeg hatet Molde

 

Det var ikke Molde sin skyld

 

jeg ville bare vekk

 

så jeg kunne slippe å støte på gamlekjæresten min  hvilket som helst sted

 

Jeg ville vekk fra det

 

……….

 

 

For gutten i Asker var jeg kanskje bare en sommer flørt

 

Men det var han ikke for meg

 

Så jeg flyttet

 

Og jeg fikk han

 

Og han ble mitt livs store kjærlighet

 

Nå var jeg 19 år

 

og jeg tenkte

 

Det gikk over

 

det gikk over av seg selv

 

Alt det svarte inni meg var borte

 

Livet var godt

 

For når jeg endelig kom meg ut av dette mørke

 

så husker jeg godt at jeg tenkte

At så langt nede

 

Og så mørkt som det var for meg den gangen

 

Så svart kunne det aldri bli igjen

 

Men 

 

Jeg tok feil

 

(Fortsettelse følger i morgen)

 

 Instagram HER

 

Facebook HER

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg