Del 2. NÅR FARGENE FORSVINNER

 

(Utdrag fra dagbøker)

 

Helt siden jeg flyttet til Bærum 

har livet vært godt å leve

Det har vært mange deilige år

 

 

Men så kom alt det mørke jeg trodde jeg hadde lagt bak meg krypende tilbake

 

Sterkere, Dypere, mer skremmende, og svartere enn noen gang.

 

Det trodde jeg ikke var mulig

 

 

Jeg er 22 år

 

Og Livet er svart

 

Så svart at jeg har sluttet å jobbe

 

Droppet min store kjærlighet

 

Ikke fordi jeg ikke elsker han

 

men for å sette han fri

 

Sette han fri fra meg

 

Jeg kommer til å angre på det

hvis jeg lever

 

Han vil ikke at det skal være slutt

 

Det vil ikke jeg heller

 

men han må få leve et godt liv

 

og det får han ikke med meg

 

Ikke når alt er svart

 

For livet er bare svart

 

Jeg har dumpet alle vennene mine

 

Og jeg har isolert meg

 

Flyttet hjem

 

Vekk fra Bærum

 

Og alt som har gitt meg glede

 

Men jeg er ikke glad lenger

 

Jeg er redd

 

Så jeg har flyttet hjem

 

Eller hjem, og hjem..

 

Jeg vet ikke hvor hjem er lenger

 

Jeg har flyttet så mange ganger

 

At hjem er bare der hvor mamma er

 

Hun skal flytte tilbake til Sandane

 

Tilbake til Sogn og Fjordane

 

Der hvor jeg vokste opp

 

Hun fikk et godt jobbtilbud der

 

Så nå er huset i Molde solgt

 

Og hun flytter tilbake til Sandane

 

Jeg er glad jeg slipper Molde

 

Det er altfor mange vonde minner der

 

Men jeg vil ikke tilbake til Sandane heller

 

Men sånn blir det bare nå

 

Jeg vil være der hvor mamma er 

 

Jeg må føle meg trygg

 

Jeg vet at jeg er voksen

 

men akkurat nå

 

Så er jeg ikke voksen 

 

Nå er jeg bare liten

 

Og jeg er redd hele tiden

 

Og jeg vil føle meg trygg

 

Så jeg har flyttet

 

Men jeg kommer til å angre på det 

 

Hvis jeg lever

 

 

Jeg har gått inn i et svart hull

 

Og blitt værende der

 

Jeg vil ikke være her

 

i dette svarte hullet

 

Jeg vil ut

 

Men jeg kommer ikke løs

 

jeg sitter fast

 

Livet mitt har stoppet opp

 

Det er satt på pause

 

Jeg har forkastet alt

 

All fremtid som ville blitt god

 

Og alle som gav meg glede 

 

Jeg kommer til å angre på det

 

hvis jeg lever

 

 

Men livet er svart

Det finnes ingen lyspunkt

 

Det finnes ingen glede

 

Jeg klarer ikke se fremover

 

Fremover finnes ikke nå

 

Jeg tør ikke se fremover 

 

For det er bare mørke der fremme

 

 

Mamma spurte meg hva som skulle til for at jeg kunne få det bedre

 

 

Jeg angrer på svaret mitt

 

En mor skal ikke høre sånt

 

Det må være helt grusomt for henne

 

Men det er ærlig

 

Og det er sant

 

Så derfor svarte jeg som jeg gjorde

 

 

“Jeg trenger å høre at det er greit at jeg får slippe nå

 

At det er greit at jeg ikke klarer mer

 

At det går bra med deg

Og med alle andre

 

hvis jeg blir borte

 

At det er greit at jeg dør

 

Det eneste jeg vil er

å få slippe

 

Jeg har prøvd dette livet

 

Jeg har prøvd å leve det

 

Men jeg klarte det ikke

 

Så la meg få slippe

 

For jeg klarer ikke mer

 

det er det som må til

for at jeg skal få det bedre”

 

 

Hun ble redd

 

Veldig redd

 

Og hun svarte meg

 

 

” Monicha,

du er det kjæreste jeg har,

 

Det går IKKE bra med meg hvis du blir borte

 

det skal ALDRI skje!

Vi skal klare dette

 

Vi skal klare dette sammen”

 

 

Men jeg klarer ikke dette

 

Og vi kan heller ikke klare dette sammen 

 

 

Men hun må huske denne samtalen

Og hun må leve med den 

 

Hvis jeg ikke lever

 

 

Og det kan jeg ikke gjøre imot henne

For hun kommer ikke til å glemme den

 

Hvis jeg ikke lever

 

 

Jeg har begynt hos psykolog igjen

 

Et siste forsøk har jeg tenkt

 

Men dessverre er det 

bortkastet

 

Det er bortkastet tid og penger

 

Det blir ikke noe bedre

Det blir bare verre

 

Hun avslørte hvor dum hun var, allerede i første setning

 

 

“Det er så mye å ta tak i her

 

 

så mye forferdelig som har skjedd deg

 

 

jeg vet ikke hvor vi skal begynne

 

 

alt dette

og du er bare 22 år”

 

 

Hun ødela alt i den første setningen

 

Så jeg tenker at hun er en idiot hun også

 

 

Er det bare mennesker uten livserfaring som blir psykologer?

 

 

For en farlig ting å si til en ung jente som ikke ser noe lys noe sted

 

Eller til hvem som helst som er langt nede

 

Som sitter med et kaos  inni seg

 

Med et lass av traumer som aldri har blitt bearbeidet

 

Som ikke ser muligheten til å komme seg videre

 

fordi det er for mye

 

Jeg vet at det er mye

 

det er jo derfor livet er svart,

 

det var jo derfor jeg gikk til henne

 

 

Det føles som å skulle rydde et gigantisk

rote hus

 

Huset til en ekstrem  samler

 

En Horder

 

Bare at 

 alt rotet

alt kaoset

Og alt søppelet

er inni et menneske

 

 Det er inni meg

 

 

Det virker helt umulig

For hva skal du kaste?

Og hva skal du ta vare på?

 

 

Men det er enklere å rydde et digert forsøplet, kaotisk hus

 

For der kan du kaste

 

og der kan du glemme

 

Godt å bli kvitt søppelet

 

 

Sånn er det ikke med traumer

 

De må bearbeides

 

 De må snakkes ihjel

 

jeg må

 

iallefall  gjøre det

 

 

Fordi

 

jeg trenger det

 

 

For jeg har tiet traumene ihjel

 

Og da blir det nesten umulig

 

Å åpne dem opp igjen

 

Jeg tør det nesten ikke heller

 

Men 

Det er det

jeg må 

 

 

Og det sa jeg også til henne

 

 

 

Men hun svarte, som den Idioten hun er

 

 

 

“Du er 22 år

Og har allerede opplevd mer enn mange gjør i løpet av et helt liv.” 

 

 

Hun sa det oppgitt

som om jeg ble for krevende for henne,

at det ville bli 

 

For slitsomt for henne

 

For henne!

 

 

Jeg svarte henne tilbake

Og jeg vet at det var frekt

 

 

 

“DU

har tydeligvis aldri opplevd noe” 

 

 

 

hun tok håpet i fra meg

 

Så nå er det ikke noe vits 

 

 Jeg kan like godt la det være

 

Ikke snakke om det allikevel

 

 

men jeg synes jeg svarte henne fornuftig etterpå

 

 

” Vi kan vel starte med begynnelsen,

 

 med det første minnet jeg har

 

Også jobber vi oss fremover til dagen i dag?”

 

 

Det var en sår bønn om hjelp

 

 

 

Men hun mente det ikke var lurt

 

 

At sånt ikke var nødvendig 

 

Medisiner var tingen

 

Også kunne vi snakke om  dagen i dag

 

 

Men

det er ikke det jeg trenger!

 

 

Jeg kan snakke med hvem som helst om dagen i dag

 

jeg trenger da ingen psykolog til det

 

Jeg trenger å fortelle 

 

Alt jeg husker

 

 Alt jeg har opplevd 

 

Men hun mener det ikke er lurt

 

Så vi må ta hensyn til henne

 

Mine behov er ikke viktig

 

Så det blir ikke noe

“terapi”

 

Ikke nå heller

 

Så da er hun en Idiot hun også

 

 

Jeg kunne virkelig fått hjelp denne gangen

som så mange mange ganger før

 

Hadde jeg bare møtt på riktig person bak tittelen

 

Men det gjorde jeg dessverre ikke

 

ikke denne gangen heller

 

Jeg møtte en Idiot,

 

en Idiot nå igjen

 

 

Jeg er 22 år

 

Og jeg synes jeg svarte fornuftig

 

 

” Vi kan vel starte på begynnelsen”?

 

 

Men det jeg trenger er ikke viktig

 

Fordi hun mener det ikke er lurt.

 

(fortsettelse følger i morgen)

 

 

Facebook HER

 

Instagram HER

 

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg