DET FINESTE ORDET I VERDEN

(28. Mai 2020)

 

 Jeg sperret opp

øynene i det

hun hevet sengen min opp i luften

hun hadde akkurat Sagt noe veldig fint. 

 

Det fineste ordet i verden

 

I alle fall det fineste ordet på syv dager

 

Si det igjen

Sa jeg

 

Mens jeg så på henne og smilte

 

 Jeg hadde ikke smilt en eneste gang etter at jeg kom inn på sykehuset,

 

ikke før nå,

 

Ikke kjent på noe glede,

 

ikke for noe,

 

ikke for humor,

ikke for små glimt,

ikke for noe.

 

Det hadde gått syv dager

 

Syv dager med steinansikt.

 

Det merket jeg nå.

 

En slags frydefull barnslig glede.

 

HÅP!

 

Si det

 

Gjentok jeg

 

hun ble utilpass

 

Og det var kanskje ikke så rart

 

For jeg hørtes veldig teit ut,

umoden,

eller kanskje bare dum.

 

men jeg maste likevel 

 

 Som et barn,

 

et masete og travelt barn.

Og det var akkurat det jeg følte meg som, 

Et barn.

Sårbar,

liten,

Og på desperat jakt etter trygghet.

Bare si det igjen

 

Si det!

 

Det du sa

 

Akkurat nå

Akkurat slik som du sa det

 

Like lett

 

Og like sant

 

Si det!

 

Bare en gang til!

 

 

Hjelpe meg sang det inni meg

Jeg FØLER meg jo

ikke som et barn 

jeg ER jo et barn.

Like naiv

Like uvitende

Like blåøyd 

Like forventningsfull

 

og masete

 

 

Jeg hørte det selv

 

Sånn travel barnslig og masete som et stort barn i regress.

 

Det gjorde hun også 

 

Hva er det jeg skal si?

Spurte hun og ønsket seg nok litt vekk fra den merkelige stemningen

 

Jeg brydde meg ikke

 

Du sa 

 

 Dette er

 

MIDLERTIDIG!

 

 

 Jeg kikket på henne med sikkert like naive øyne utenpå som de føltes ut inni.

 

 Å sa jeg det?

Sukket hun

Men det vet vi jo ikke enda, 

noen ganger snakker jeg før jeg tenker.

Hun ristet angrende på hodet

Og med et lite unnskyld i blikket

Men vi må håpe,

og vi må ha troen på det! Fortsatte hun

Jeg fikk lyst til å gråte.

Det hadde vært så selvsagt, når hun sa det.

 så åpenbart

som om det var sant.

Det var så sant når hun sa det

Bare helt sant

Helt rent

Og helt ekte

100% sant!

Jeg ER et barn tenkte jeg igjen.

Jeg er et barn som tror at hvis man bare sier en ting mange nok ganger så blir det sant. 

Eller hvis du bare tror på noe skikkelig hardt nok

Så blir det sant!

 

Du sa at det var midlertidig gjentok jeg

 Og hørte den barnslige skuffelsen i stemmen min  igjen

 

Jeg orker ikke mer 

 Sa jeg å så på henne.

Dere gir meg et håp, 

Også knuser dere det bare igjen

Etterpå

Slutt å gi meg håp.

Hvis håp ikke finnes,

så ikke gi meg det.

 

Gi meg heller harde brutale fakta da,

 

så har jeg i det minste en sannhet,

 

en sannhet

med to store stygge strek under. 

 

Da har jeg noe ekte å forholde meg til. 

 

Det er jo sånn livet er uansett

ikke sant!?

Harde brutale fakta

Det kan jeg

Hardt og kaldt

Med noen brutale  traumatiske og livstruende greier oppå toppen der

Sa jeg å viftet med armene.

Hun lo

Det er det jeg KAN skjønner du

Det klarer jeg å forholde meg til

Det er det jeg er vant til

At det ikke finnes noen glede

Ingen lykke

Ikke noe håp

Bare harde kalde fakta

Om at livet er over

Og at det aldri skal komme noen glade dager mer

Det er et språk som jeg forstår.

Men si det som det er bare

Og vær ÆRLIG.

 Hvis det er sånn at livet  mitt er over nå,

så forteller du meg det.

Hun sukket og ristet på 

hodet

 

Moniiiiichaaaa

 

Sa hun med sår stemme

 

Navnet mitt fløt ut som en stor sorg i stemmen hennes

Det fantes ikke noe håp i det navnet

 helt uten håp var det når det ble sagt på denne måten.

 

Moniiiiichaaaaa

 

gjentok hun

 

Hun strøk meg på armen.

Jeg orker ikke mer gjentok jeg

Hvis det ikke er sant at dette er midlertidig

Så er jo livet mitt over,

Du skjønner det ikke sant?

Hun ristet på hodet.

Det er ikke over

Det er mange som lever med dette

Og de klarer seg bra med det

 

IKKE  JEG

 

sa jeg å så på henne,

 

det er faktisk

 

FULLSTENDIG UAKTUELT

 

Du ville ikke levd fint med dette du heller

Ingen lever fint med det

Fint med dette finnes ikke

Det er en løgn

Det er en løgn vi forteller både oss selv og andre,

for å ikke knekke oss selv eller andre som har det sånn. 

Men fint?

Selvfølgelig et det ikke fint.

Dette er ikke noe liv for noen

Ingen lever fint med dette

Det skjønner jo alle

De bare finner måter å overleve på

Fordi det

man

Og fordi det

SKAL

man

Men leve fint med det?

 

NEI

Og hvis du virkelig mener det

 

Så skal du få se meg inn i øynene og si det igjen

Si det 

At folk lever fint med dette

Men vær

ÆRLIG

Hun hadde tårer i øynene

Situasjonen var ubehagelig

Ukonfortabel,

men fin allikevel

Jeg var nok altfor direkte

Desperat

Redd

Fortvila

 

 

Moniiiichaaaa

 

 

kom det igjen

 

like sårt og håpløst som sist. 

Jeg blir så grepet av deg, 

Off

 sa hun å tørket vekk en tåre,

du gir meg sånne frysninger, noen ganger

Så grep hun meg i armen

trykket den hardt

nikket og sa

 

Nå sier vi dette sammen

 

1.2.3. 

 

DET ER MIDLERTIDIG!

♥️

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg