Sover du på jobb?

 

(Fortsettelse på ” De skitne dukkene)

 

Jeg står utenfor et hus,

et hus jeg har unngått lenge,

altfor lenge

faktisk i 20 år

 

Jeg har tenkt tanken mange ganger
At jeg en dag må gå inn i dette huset

Jeg har vært her flere ganger 

Men bare utenfor

huset er en barnehage

Jeg kjenner en jente som gikk i
denne barnehagen

En gang for lenge siden

Jeg husker noen damer som jobbet der da

Jenta hadde brunt hår
Med lange korketrekkere i
Det har hun fremdeles

Hun virket tøff
Fant på mange rampestreker
Og fikk derfor mye kjeft

Hun brukte å stikke av fra barnehagen
Opptil flere ganger gjorde hun det

Det ble leteaksjoner etter henne
Stor oppstandelse, og enda mer kjefting

Jenta var den første som ble skrevet inn i denne barnehagen
Da barnehagen var helt nybygget
Jenta har en bror
Han er et år eldre enn henne
Og de begynte der samtidig

Hun på småbarns avdelingen
Og broren på den store

Men jenta ble sett på som et problem
Hun fikk kjeft nesten hver eneste dag
Hun kunne strippe fremfor de andre barna
Og hun hadde kunnskap om sex

kunnskap et barn ikke har

Jeg lurer på om de husker henne

Jenta som en dag ble observert
lekende med to dukker 
Jenta som viste hvordan noen voksne kan gjøre med et barn
Ting som ikke er lov
Ting som dreper livet

Husker de henne?
Husker de at de reagerte
Men at de valgte å se vekk
Valgte å overse det
Valgte å sove
Husker de henne?

Husker de hvor slitsom de mente hun var

Husker de hvor mye de kjeftet på henne

Husker de det?

Jenta som skrek etter hjelp
Etter oppmerksomhet
Etter å bli sett
Hørt og forstått
Men som ble oversett
Og  som bare ble kjeftet på

Jenta som viste alle tegnene i læreboken på overgrep
Husker de henne?

 

Jeg husker henne veldig godt
Jeg husker henne hver eneste dag
Jeg har husket henne hele livet
Jeg husker sviket
Jeg husker smerten i magen
Og hvordan det gjorde denne jenta enda mer utagerende

Jeg husker henne godt

For jenta er meg

 

Og mens de sov på jobb

Så mistet denne jenta alt
Mens de sov på jobb
Gikk livet hennes tapt
De kunne ha reddet denne jenta
Veldig tidlig kunne de reddet henne
De kunne reddet et liv

Men de valgte å se en annen vei
De valgte å beskytte seg selv
De valgte å sove

 

Den dagen på dukkerommet
Den dagen mistet denne jenta troen på seg selv
Hun mistet troen på sine egne følelser

Hun mistet sin personlighet
Den dagen mistet hun håpet
Den dagen gikk livet hennes tapt

 

Husker de henne?

 

Jeg møtte en av de igjen i voksen alder

Året var 2005
Husker hun den dagen?

Husker hun hva hun sa?

Jeg husker det godt.

 

” Du var ikke enkel å ha med å gjøre da du gikk i barnehagen,

Du fant på mye rart,

og du stakk av hele tiden,

det var veldig slitsomt”

 

Mitt lille barn satt ved siden av meg, og lo godt
Syntes det var morsomt at mammaen hans hadde vært rampete.

 

Det satt flere rundt bordet på benken.
Flere voksne, og flere barn

 

Så jeg kunne ikke si noe
Ikke bli rasende

Selv om jeg egentlig ønsket det

Jeg ville gråte
Eller skrike

” Du sviktet meg! “

Men det kunne jeg ikke

 

Jeg hadde håpet at hun hadde våknet
Jeg hadde håpet at hun hadde våknet for lenge siden

Det er på høy tid

Og det er altfor sent

 

Det som skjedde med meg er ikke hennes skyld
Hun visste vel ikke hvordan hun skulle reagere
Hun visste vel ikke bedre

Men hun kunne ha reddet meg..

 

Det var det flere som kunne ha gjort

 

” Du var vanskelig”

sa hun mens hun lo

 

Men husker hun at jeg ikke lo?

 

Husker hun at jeg ristet på hodet?

 

Husker hun hva jeg svarte?

 

 

 “Det finnes ikke vanskelige barn,
Men det finnes barn som har det vanskelig”

 

Husker hun den dagen?

 

Jeg har ikke glemt den dagen

 

Jeg har ikke glemt noe av det

 

Og jeg glemmer heller ikke at jeg tenkte for meg selv

 

 

Du sover fremdeles..

 

 

Følg bloggen videre på facebook  HER Instagram HER

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg