SPØR MEG I DAG

 

 

Jeg var 13 år første gang jeg satte mine ben i en rettssal

jeg var den fornærmede i en straffesak

Fornærmede…

Det ordet brukes fremdeles.. 

 

jeg ble satt i vitneboksen og måtte forklare meg

alle detaljer

 

så beskrivende som mulig

 

jeg var 13 år

 

jeg ville ikke ha noen rettssak

 

og selv om min mor prøvde så godt hun kunne å forklare hvor skadelig dette kunne være for et barn

 

så var det til ingen nytte,

det var PPT som gikk til sak

det var de som visste best,

det var de som hadde lang erfaring,

 

og som visste alt om det

Det måtte vi fint bare godta.

 

Jeg var livredd, 

 

jeg visste ingenting om hva jeg gikk til, eller hvordan det kom til å bli

 

Jeg fikk bare beskjedene:

 

kom usminket 

  kle deg barnslig 

fremstå uskyldig 

 

Fremstå uskyldig….

 

Jeg husker det som en transe

 

 Nå ble jeg nødt til å si høyt alt det vanskelige

alt jeg ikke hadde snakket om

 

det kunne jeg ikke

så jeg gikk ut av meg selv forlot liksom kroppen min

 

 Jeg stod på utsiden et sted å så på en jente som fortalte alt sammen alt det farlige

alt det hemmelige

 

 jeg fikk spørsmål om hvilke blader jeg leste

 

hvordan jeg kledde meg

 

og det dummeste av alt

 

Hva har dette gjort med ditt liv? 

 

Jeg husker en oppgitt jente som svarte

 

Jeg er 13 år,

jeg har ikke levd noe liv

 

jeg visste det ikke den gangen

 hva det hadde gjort med meg

 

kjente ikke konsekvensene som skulle  komme i  fremtiden

 

Jeg visste ikke den gang at jeg aldri ville bli fri

 

kjente ikke spøkelsene fra fortiden som stadig skulle komme å innhente meg

hvordan det skulle drepe meg på nytt hver gang jeg kjente på lykke

 

jeg visste ikke om alle årene jeg skulle komme til å sove bort, fordi sjelen ikke orket å være våken

 

jeg visste ikke hvordan jeg ville komme til å reagere på en politiuniform

hvordan det skulle kaste meg tilbake til rettssakene, å få meg til å besvime

 

jeg kjente ikke til alle kampene jeg skulle ta 

 

heller ikke følelsen av å aldri få bli meg selv

 

det visste jeg ikke da 

 

jeg visste ikke om alt det vonde som skulle komme

 

jeg visste heller ikke om den nye rettssaken som kom

den som skulle knekke meg

 

jeg visste ingenting den gangen

 

jeg var 13 år 

 

I dag vet jeg dessverre litt mer

 

Så spør meg i dag hva det gjorde med mitt liv

 

Spør meg i dag

 

facebook HER   Instagram HER

2 kommentarer
    1. Det har ikke vært lett det sikkert. Men noen ganger blir man sterkere å oppleve slike ting. Håper det går bra med deg i dag.
      Jeg hadde opplevd veldig mye fælt i barndommen, men jeg overlevd og har det godt i dag. Ikke la andre ta knekken på deg. Det er ditt verdifulle liv. Ta vare på den.
      Jeg kjenner ikke deg, Bare innom i bloggen din kanskje første gang. Håper at du ikke bli fornærmet at det jeg har sagt.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg