Seks dager

Det begynte med at jeg skulle slanke meg,

bare jeg ble perfekt, så kom nok kjæresten min tilbake,

det var slik det startet,

jeg trodde jeg hadde kontroll,

at jeg kunne slutte når som helst

akkurat som en alkoholiker,

eller en som begynner med stoff,

men plutselig er du hekta,

det var himmel og helvete hver eneste dag, og jeg var dronning i eget rike

lykken målte jeg i hvor mye jeg veide, det var det eneste som betydde noe,

og var helt avgjørende for om jeg hadde det bra eller ikke

Jeg lå i badekaret hjemme i Molde med såpeskummet tett rundt meg,

det var veldig viktig,

at det dekket hele meg,

slik at jeg slapp å se

jeg hadde sluttet å se meg i speilet, orket ikke synet av meg selv

jeg skrubbet kroppen så hardt jeg bare kunne under såpevannet, 

slik hadde jeg holdt på lenge,

lenge før spiseforstyrrelsen kom

jeg skrubbet og skrubbet til det ble rødt

rødt av blod

jeg blir dårlig av å tenke på det i dag, 

men så fikk jeg øye på det,

hoftebenet mitt som stakk ut under vannet

såpeskummet hadde sklidd til siden

akkurat der

jeg fikk sjokk, ble livredd

jeg reiste meg og gikk ut av badekaret, 

stilte meg foran speilet med hendene fremfor ansiktet

jeg ville ikke se, men jeg var helt nødt til det, 

jeg måtte vite 

forsiktig tok jeg hendene bort fra ansiktet 

Det som møtte meg i speilet den dagen,

det var ikke meg

men en syltynn jente,

bare bein som stakk ut overalt.

og huden…

jeg hadde jo sett at det blødde, og at det gjorde vondt, men dette?

Jeg husker  jeg tenkte, at jeg måtte slutte

slutte å sulte meg

slutte å skrubbe meg

og at jeg kom til å dø før jeg rakk å bli  20

jeg husker at jeg kledde raskt på meg

lag på lag med klær 

for å skjule hvor tynn jeg var

jeg bestemte meg den dagen

jeg måtte bli frisk, begynne å spise igjen

bli normal, leve som de andre

Jeg hadde avtalt å besøke en venninne

det var seks dager til, jeg skulle overnatte der

jeg fikk panikk ved tanken, da kom hun jo til å se det

avsløre hva jeg holdt på med

dessuten så måtte jeg jo spise der

jeg ville avlyse hele greia

men jeg hadde jo bestemt meg

nå skulle jeg bli frisk, om ikke for meg selv så ble jeg nødt til det

for alle rundt meg, de som var glad i meg

jeg skulle leve.

Allikevel var min siste tanke før jeg sovnet

nå har jeg seks dager på meg

seks dager på å sulte meg.

#spiseforstyrrelse  #vaskemani  #mani  #psykisk

facebook HER  Instagram HER

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg