LOFF MED SPRØ SKORPE! (Lavkarbo)

mde

YES! Da fikk jeg det endelig til 🙂

nemlig å bake en Lavkarbo loff som er sprø utenpå,

og myk og saftig inni

akkurat slik en loff skal være

 og her får du oppskriften!

LAVKARBO LOFF

1/2 dl mandelmel

(fettredusert for konsistensen sin skyld) 

1/2 dl kokosmel

1 dl sesammel

3 ss fiberhusk

1 ss bakepulver

en klype salt

12 egg (ja det er mye!)

50 g kokosolje (evnt meierismør)

1 dl kokosfløte (evnt kremfløte)

SLIK GJØR DU

Jeg hadde ikke sesammel, så jeg startet med å male sesamfrø til mel

i en blender

dav

dav

ha alle de tørre ingrediensene i en bolle

dav

bland godt sammen

dav

ha eggene i en bolle

(jeg brukte en kjøkkenmaskin, noe som var helt unødvendig da dette

er en tykk røre

og ikke en eltedeig

dav

miks eggene godt sammen

dav

smelt kokosolje (meierismør) og hell i mens du rører

dav

miks godt igjen og hell i fløten mens du rører videre

dav

Miks godt sammen og ha i de tørre ingrediensene

her byttet jeg til en eltekrok, men som sagt dette er en tykk røre og

ikke en eltedeig

så altså helt unødvendig

jeg byttet fort tilbake til vispen 😉

dav

miks røren godt sammen

dav

når du har fått en tykk og godt blandet røre

har du denne i en smurt brødform

(ca 25 cm/1,3 liter)

dav

stø over litt frø om ønskelig

dav

la den stå i formen og svelle i ca 15 min

forvarm ovnen til 175 

sett en langpanne nederst i ovnen mens du forvarmer

når du skal sette inn brødet heller du 2 dl vann i langpannen

vannet fordampes etter 60 sekunder

dette for å gi brødet ditt sprø skorpe 🙂

er det vann igjen etter denne tiden tar du bare langpannen ut

stek brødet midt i ovnen i 45-50 min

(følg med på din ovn)

Jeg ble superfornøyd med denne loffen

mde

kommer ikke skikkelig frem på bildet, men den ble høy og fin

dav

nå skulle jeg bare hatt litt reker! 🙂

mde

Da gjenstår det bare å ønske alle en fortsatt fin kveld! 🙂

Du kan fortsette å følge bloggen på Facebook HER, Instagram HER

eller følg den direkte HER

15 kommentarer

Siste innlegg