DET SIER KLIKK kLAKK

 

 

 

Hadde hun virkelig stått der å ventet på meg hele tiden?

 

 

Men det hadde hun altså 

 

 

For hun sto jo der fremdeles 

 

Hun sto der

 

 

Akkurat på samme stedet som da jeg hadde gått

 

 

 

Hvor lenge hadde jeg vært borte nå? 

 

 

30 minutter?

 

 

1 time?

 

 

Jeg hadde ihvertfall tatt meg god tid

 

 

Sånn mye lenger tid enn det jeg egentlig trengte

 

 

Eller

 

 

Det var vel kanskje akkurat det jeg trengte

 

 

God tid

 

 

Alene

 

 

Helt alene

 

 

for meg selv

 

Jeg så henne

 med det samme jeg passerte

buss skuret utenfor sykehuset i Førde

Og jeg fikk helt vondt i magen,

 en blanding av dårlig samvittighet,

eller

svart samvittighet 

Og jeg følte meg dum

Men så var det så innmari rørende også

 

 

Tenk!

 At det finnes sånne mennesker!

 

 

DU ALTSÅ!

Så fin du er

 

 

sang det inni meg

Der jeg gikk mot henne

 

 

 

 

Gikk det

braaa? 

 

 

Ropte hun til meg, mens hun lo

 

Og du er like blid, tenkte jeg

 

Ingen sure miner selv om jeg ble borte så lenge

 

Men

Så var det akkurat slik hun var

Forståelsesfull

 

Tålmodig

 

Uselvisk

 

Og bare god

 

 

De hadde vært veldig ambivalente til å la meg få gå utenfor sykehuset alene

 

 

“Du er ikke stødig nok i beina enda,

og du kan falle når som helst”

 

 

 Hadde de sagt.

 

 

 Og det hadde de selvfølgelig helt rett i

 

 

” Jeg bruker VILJEN min!,”

 

 

Hadde jeg svart.

 

 

“Og da faller jeg ikke!”

 

De hadde ledd alle sammen, 

det var kanskje litt komisk,  så enkelt er det ikke sa de.

 

 

Men sta som jeg var, og etter mye mas fra meg,

 

så hadde jeg til slutt fått lov allikevel

 

 

Eller

 

 

Egentlig var det jo hun som hadde fikset det

 

 

Sånn hadde det  bestandig vært

 

 

Det var alltid hun som satte ned foten

 

 

Det var hun som skar igjennom

 

 

Hun som kjempet for meg

 

 

Fordi hun hadde evnen til å SE meg

 

 

Fordi hun virkelig kjente meg

 

 

Fordi jeg hadde vært der så lenge  den gangen

 

 

Sammen med henne

 

Hun hadde

blitt glad i meg, 

Sånn på ekte! 

 

 

“Jeg blir så uprofesjonell når det kommer til deg”

Det hadde hun sagt veldig ofte den gangen

 Og nå sa hun det igjen

Men denne dagen så la hun til

” Kjærlighet

det går ikke over, ikke når den er sann”

 

 

Og jeg visste så godt at hun mente det

 

 

Det kjente jeg i hjertet

♥️

 Uproffesjonalitet det er en ting jeg virkelig ikke tåler

 

sånn virkelig ikke

 

Det provoserer meg

 

Men det er ikke bestandig like dumt

 

Ikke nå

 

 Ikke i slike situasjoner

 

Etter alle disse ukene  på sykehus var det nå blitt så viktig for meg,

å få lov til å føle meg bare litt mer normal igjen

 

Få lov til å slippe taket på denne ekle sykehus følelsen som jeg kjente så altfor godt

Om bare for en bitteliten stund i det minste

 

Å få lov til å være  litt alene

 

uten å trenge  hjelp fra noen andre

Uten krykker

 

Uten Rullestol

 

 

Rullestol ja..

 

 

Altså

 

den der nedverdigende

 

rullestolen

 

Jeg forbinder den med det

 

For når du sitter i en rullestol

 

 

Så begynner folk å snakke over hodet på deg

 

De henvender seg veldig ofte til de som triller deg

 

Det er på en måte som om folk automatisk tror at hvis du sitter i en rullestol

 

så fungerer liksom ikke hodet ditt heller!?

 

 

Eller det verste av alt..

 

 

Når de snakker babyspråk til deg…

 

 

 

Også de dumme krykkene

 

jeg er så lei av krykker

 

Så jeg slapp de også,

 

selv om jeg HELE

 

tiden tenkte på dem

 

vei til butikken

 

Når jeg var inne i butikken

 

Og når jeg gikk ned igjen til sykehuset

 

Jeg skulle hatt de

Forbaskede

Krykkene allikevel!

 

 

Men jeg bare trengte det så innmari 

 

Å føle meg bare litt normal igjen..

 

Men jeg følte det selvfølgelig ikke 

 

Ikke i dag heller

 

Men det hjalp litt allikevel

 

Og det fikk være bra nok for nå

 

Blir jo redd for deg vet du!

 

 

 

Sa hun da jeg var kommet helt frem til henne

 

 

Og litt for meg selv

Jeg tok jo på meg hele ansvaret her

Hun lo høyt

 

Men det gikk bra ? 

 

 

 

Gikk det bra? 

 

 

SELVFØLGELIG GIKK DET BRA

 

sa jeg

 

Jeg smilte til henne

 

 Så godt at hun var her

 

Jeg trengte virkelig henne

 

 

Hun som kjente meg så godt

 

Hun som hadde fulgt meg så lenge den gangen

 

Hun som visste alt

 

Var det godt å komme seg litt ut alene da?

 

Det var det! svarte jeg,

 

Selv om det kanskje ikke helt var det allikevel

 

Hvordan går det sånn egentlig da?

hun å så på meg med et stakkars deg i blikket.

 

Hun kjente meg,

 

Det var ikke mulig å skjule noe for henne.

 

Men nå var det ikke så synd på meg,

 

 

Jeg var bare litt skuffa over at det måtte være så  slitsomt

 

og så vondt å gå bare den lille korte veien som det var, til butikken

 

 

JA?

 

 

 

Hun ventet på et svar

 

 

 

Det sier klikk klakk 

 svarte jeg

 

 

Hæ??

 

Klikk klakk?

 

Hun så ut som et spørsmålstegn

 

 

Et søtt lite spørsmålstegn tenkte jeg

JA! 

 

 

Når jeg går!

Hæææ?

DET SIER

 

Klikk klakk

Gjentok jeg

 

klikk klakk!

Baki her

 

 

Sa jeg og tok meg på

rumpa

 

ALTSÅ! 

 

Monicha?

 

 

Hæææ??

 

Klikk klakk? 

Sa du virkelig

klikk klakk??

Hun lo

Klikk klakk?

 

Hva er det du snakker om?

JAMMEN 

 

HØR

 

 

DAAA

 

 

 

HVIS DU

 

 

Sa jeg å pekte på henne

 

 

Er heeeelt stille nå!

Okayyyy 

Svarte hun

å lo

Jammen 

 

Ikke le daaaaaa

Sa jeg oppgitt

 

IKKE LE!

Ok? 

 

 

Jeg pekte på henne

igjen

 

 

Hun nikket usikkert mens hun lo

 

 

Det er faktisk ikke så veldig morsomt sa jeg mens jeg skrattlo selv

 

 

 

Så ble jeg alvorlig 

 

 

Tok et dyyypt sukk, 

 

 

Pekte på henne igjen

 

 

og sa

 

 

 Vær heeeelt alvorlig

 

 Ok? 

 

 

Hun nikket, full av latter

Hør da

 

Hvisket jeg 

 

Også begynte jeg å

Frem og tilbake

 

Frem og tilbake

 

Forran henne

 

 

Mens jeg hele tiden

 

holdt en finger forrang munnen

 

Som et hysj tegn på 

 

at hun skulle være heelt stille

 

 

Hun sto med store øyne, å stirret på meg, mens hun ristet på hodet

 

 

Hører du det?

 

 

Hvisket jeg

 

 

Øynene hennes ble større og større

 

 

Hør da

 

 

hvisket jeg igjen

 

 

Også begynte jeg å gå

igjen

 

Frem og tilbake

 

 

Frem og tilbake

 

Høøøør daaaa

 

Hvisket jeg…

 

 

Kan du høre deeeet????

 

 

 

 

Eeeeeehh

 

 

Haaaaaaar

 

 

det

 

klikka

 

 

for deg

 

 

eller???

Utrykket hennes og den helt syke oppførselen min

Som jeg egentlig ikke hadde registrert selv før nå fikk oss begge to til å bryte ut i krampe latter

 

 

 

MONICHAAAA!!!!

 

 

Jeg

 

DAUER!!!!!

 

 

Lo hun mens hun holdt

seg til Skrittet.

 

Altså jeg pisser meg ut her nå!

 

 

Hva er det du driver med?

 

 

Altså?

 

 

Klikk klakk???

 

 

JA!

 

 

Sa jeg og ble alvorlig

 

Når jeg går

 

Ikke sant

 

Bare sånn helt vanlig

 

Gåing

 

 

Eller let’s face it da

 

 

Nå går jo ikke jeg akkurat sånn helt vanlig da

 

Hun lo 

 

 

Men uansett

 

 

Når jeg går

 

 

Og uansett hvordan jeg går

 

Vanlig eller ikke vanlig

 

Så sier det

 

klikk klakk!

 

OKAY?

 

 

NEI

 

ASSA

 

MONICHA?

 

Hva feiler det deg?

 

Klikk klakk?

 

 

Hva skjer med deg nå?

 

 

JO

 

 

ALTSÅ!

 

 

 

Når jeg går

ok? 

 

 

 

Hun nikket

 

 

 

Eller når jeg beveger meg da 

 

ok?

 

 

 

Hun nikket igjen

 

 

 

Da kommer det en lyd fra inni kroppen min.

 

 

 

Som sier sånn 

 

 

“KLIKK kLAKK” 

 

 

 Jeg kan HØRE stålplatene i ryggen min,

 

eller fra bekkenet mitt, eller hvor det nå enn sitter det som jeg kan høre da.

 

Spiller ingen rolle det. Hvor det kommer fra,

 

for det er jo bare stål, og

plater,

 

og skruer,

 

og en hel masse annen

dritt inni der.

Poenget mitt er at jeg kan HØRE det!

 

Skjønner??

At det gnisser mot hverandre liksom

 

Eller noe sånt

 

Også syntes jeg at det var litt morsomt

 

Men så kom jeg på at  det er jo faktisk ikke noe morsomt allikevel

 

 

 

Vi skrattlo begge to 

 

 

 

Du

 

sa jeg 

 

Det er jo driiiiit ekkelt!!

 

 

Bare glem det forresten

 

vet ikke hvorfor jeg sa det engang.

 

 

Nå har jeg brukt en hel masse tid bare på vås her. 

 

 

Dessuten så er ikke dette noe nytt heller. 

 

 

Ikke noe som har kommet nå liksom 

 

Som dere trenger å bry dere om

 

 

Jeg har hørt på dette klikk klakk opplegget i 12 år jeg nå. 

 

 

 

Vi glemmer det

 

 

Bare glem det

 

 

Æææsj!!!

 

 

Sa hun

 

Ja!

 

 

Det er akkurat det det er

 

 

ÆSJ!!

 

 

Skikkelig æsj og!!

 

 

Du tuller nå sant?

 

 

Det lager vel faktisk ikke lyd

Eller?

 

 

 

JOOOO!!!!

 

 

 

Det er jo akkurat det det gjør

Svarte jeg

 

 

 

Hør da

Sa jeg igjen

 

 

Også begynte jeg å gå igjen 

 

Frem og tilbake

 

Frem og tilbake

 

 

Hun bøyde seg fremover og holdt seg til Skrittet

 

 

 

 

MOOOONiCHAAA

Jeg pisser meg ut!!!

 

Gi deg

Gi deg

 

 

 

Jeg DAUER!!!

 

 

 

 

 

 

Monicha!!!

Du må komme inn her nå!

 

 

 

Lyden av damen som ropte navnet mitt satte en akutt bråstopp på latteren vår.

 

Du må komme inn her nå! 

 

du skal i

 

MR!

Vi så på hverandre

 

 

 

MR

 

 

 

Sa vi i kor

 

 

 

Også hylte vi ut i latter igjen

 

 

NÅ Må DERE TO SLUTTE Å TULLE DER UTE!

HVOR GAMLE ER DERE TO EGENTLIG?!

 

Nå kommer du inn MONiCHA

 

NÅ!

 

 

 

Monicha

 

De venter på deg!

 

 

 

jeg så på henne

 

Jaja sa jeg 

 

Nå er de visst så  lei av meg her

 

at nå bærer det rett inn i gasskammeret!

 

NEI!

 

Vet du hva sa hun

Og tok hånden min

nå gidder jeg ikke mer!

 

 

 

 

 

 

Har vi egentlig lov til å leie, sa jeg spakt

 

du vet korona og sånn. 

 

 

 

 

DET DRITER JEG I

 

FOR NÅ GIDDER JEG IKKE MER! 

 

KOM!

 

Sa hun 

 

Også gikk vi hånd i hånd mot den utolmodige sykepleieren i døra

 

Har Monicha fått beskjed om at hun hadde en kontroll i dag?

 

Hun så på den utolmodige med harde øyne

Nei…. Det… Det… Nei … Jeg tror ikke det….

 

 

Nei! For det har hun IKKE!

 

 

Så hvorfor kjefter du da?

 

 

Nei, jeg kjefter da ikke

 

 

Jo det gjør du! 

 

 

Og hva var det du sa at hun skulle nå?

 

 

Ja, hun skal i MR.

Vi trenger flere bilder.

 

MR?

Sa hun å stirret rasende inn i øynene på den utolmodige.

 

Skal Monicha i MR?

I denne maskinen som dere har her i Førde??

 

Åja, sa jeg MR? 

 

 

Nei hun skal i Røntgen.

 

Hun skal i vanlig røntgen. 

 

 

Hvorfor

sier du MR da? 

 

 

Du har da vel fått med deg det MR Helvete som var på Haukeland? 

 

 

Ja, det, ja off, jeg sa feil , jeg tenkte ikke. 

 

 

NETTOPP!!! 

 

 

DU TENKER IKKE! 

 

 

OG DET ER NETTOPP DET SOM ER PROBLEMET!

 

 

 

Magiske ting

 

 

De hører eventyr til

 

Men noen ganger

 

Skjer de

i livet vårt også

 

♥️

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg