IKKE LEGG OM DIALEKTEN DIN. DU KOMMER TIL Å ANGRE DEN DAGEN DU FÅR BARN.

 

 

deilig det var å snakke med deg nå

Sa hun mens hun tok en slurk av kaffekoppen

 

 

Jeg leste det innlegget ditt 

 

Jaja,

 

 

nå leser jo jeg alt du skriver

 

 

 

Men det der

 

hva het det..

 

 

33 år i fengsel?

 

 

Jeg nikket

 

 

Mm, sa jeg

 

Det var vanskelig å skrive det

 

 

Nei ikke vanskelig å skrive det 

 

 

Men å legge det ut det var vanskelig

 

 

Men det måtte jeg bare

 

 

Også var det så veldig nødvendig

 

 

Ikke bare for meg selv

 

 

Men for veldig mange andre 

 

 

Hun nikket bekreftende

 

 

Ja, 

 

 

Sa hun å lo, du

er jo ikke akkurat alene om å skifte dialekt,

hvis det var det du tenkte på 

 

 

 

Jeg nikket

 

 

Men jeg skjønner det så mye bedre nå

 

 

det du skrev akkurat der 

 

 

jeg skal forresten lese det om igjen

 

når jeg kommer hjem 

 

 

 

Du har virkelig vært i fengsel du

 

 

 

Det har jo alltid vært fint å snakke med deg

 

 

 

Det var ikke sånn ment

 

 

Men du er liksom mer ekte nå

 

 

Autentisk

 

Spontan

 

Du er..

 

 

FRI!?

 

 

 

Hun så på meg med et spørrende, men med et snev av, Jeg har rett ikke sant blikk..

 

 

 

Jeg smilte,

 

 

ikke bare utenpå

men inne i meg,

inne i meg så smilte hele meg.

 

 

 

Du er deg selv så fullt og helt

 

 

Bare at nå er du det på en annen måte enn før

 

 

Er det riktig?

 

 

JA!

 

 

 

Det er HELT
 riktig

 

Svarte jeg

 

 

Teit egentlig
Jeg skulle gjort dette for lenge siden

 

 

 

Jeg prøvde faktisk en gang

 

Da sønnen min var 2 år

 

 

 

Jeg bare følte så innmari at jeg sviktet han

 

 

 

At det var skadelig for han

 

Utrygt

 

 

Det måtte det være

 

For hjemme snakket jeg slik som jeg gjør nå

 

 

Til han,

 

til moren min,

 

til broren min når han var i Norge

 

Og til resten av slekten min.

 

 

 

Mens jeg ute blant folk snakket en blanding av Molde dialekt og en miks av et eller annet merkelig noe. 

 

 

 

Jeg hadde jo flyttet så mye, også ble det bare sånn,

 

 

 

også kunne jeg ikke snu tilbake.

 

 

 

Men det var jo ikke MEG

 

Ikke den ekte meg.

 

 

Men så taklet ikke venninne mine det, og folk reagerte på det, da jeg snakket min ekte dialekt.

 

 

 

Og det skjønner jeg jo.

 

 

 

Jeg hadde jo syntes det var merkelig jeg og hvis du plutselig en dag snakket Trøndersk, eller Nordlandsk.

 

 

 

Hun lo.

 

 

 

Men jeg driter i det nå, 

 

folk får ta det som de tar det.

 

 

De får vende meg ryggen om de vil.

 

 

Jeg bryr meg faktisk ikke lenger

 

 

Jeg er for gammel til å ikke være meg selv.

 

 

Jeg er for sliten
Jeg orker faktisk ikke mer.

 

 

Jeg må være Monicha

 

Og det har jeg vel ikke helt villet være før nå.

 

 

Jeg ville være en annen

 

 

Men vet du hva

 

 

Jeg vil være meg selv

 

 

Og jeg er god nok akkurat som jeg er

 

 

 

Og da må jeg få lov til å være ekte

 

 

 

Snakke min egen dialekt

 

Mitt morsmål

 

Det er jo faktisk en stor del av personligheten til folk. 

 

 

Nå snakker jo du alle dialekter da sa hun å lo.

 

 

 

Trøndersk,

 

 

Nordlandsk

 

 

Bergenser,

 

Østlending

 

 ja.. 

 

alle sammen

 

egentlig.

 

Også

 

Svensk

 

Dansk,

 

 

ja hele greia.

 

 

Jeg lo.

 

 

 

Jaaaaah

 

Men det er bare sånn jeg er det,

humor liksom, 

 

 

Når jeg imiterer folk,

 

 tøyser,

 

 

men sånn har jeg alltid vært.

 

 

Jeg digger det der med deg, 

 

 

Sa hun å lo.

 

 

Det der det er

 

faktisk et talent.

 

 

Du skulle vært stand up komiker egentlig.

 

Næææh…

 

 

Ikke det..

 

 

Svarte jeg. 

 

 

 Eller skuespiller

 

 

JA!!!

 

sa jeg med

 

Fryyyd! 

 

 

 

DET hadde jeg virkelig elsket! 

 

 

Også det miljøet der da sa jeg å så på henne med stjerner i blikket.

 

 

Alle de morsomme, kloke menneskene der.

 

 

Norske skuespillere i dag,

 

er HELT fantastiske! 

 

 

Når du sa det det nå utbrøt hun,

Det var som et barn på Julaften… 

 

 

 

Duuuu !!!

 

 

 

Sa hun plutselig veldig høyt!

 

 

Kan ikke du være med på sånn bygda kveld å imitere folk her på Sandane da?

 

 

Hvis det fremdeles er sånt her?

 

 

Ååh det hadde vært så gøy!

 

 

Pleeeeasee!

 

 

Sa hun å foldet hendene mens hun så bedende på meg!

 

 

Du kunne jo tatt for deg…

 

 

Legesenteret

 

Helsestasjonen

 

politistasjonen

 

presten

 

skolene

 

Alle butikkene 

 

ja, du vet

alle sammen!

 

 

Jeg lo høyt. 

 

 

Jojo svarte jeg,

det kunne jeg kanskje

 

 

 

jeg har faktisk snakket litt om det der med en annen veninne.

 

 

 

Men det er ikke alle som skjønner sånt

 

 

 

De tåler det ikke

 

 

De tar det som mobbing.

 

 

Men det hadde jo vært god terapi for meg selv da.

 

 

Vi lo begge to.

 

 

 

Ååååh

 

 

Sa hun igjen, jeg  hadde elsket om du gjorde det

 

Ikke bare jeg men alle sammen!

 

DET er jeg helt sikker på!

 

 

 

ikke alle sa jeg…

 

 

 

 

Jeg får vente til jeg flytter

 

 

for jeg kunne jo gjort det

 

 

 

Men da MÅTTE jeg ha flyttet herfra etterpå!

 

 

 

Vi satt der begge to og lo høyt,

 

sånn deilig.

krampe latter

 

 

 

Jeg kunne ikke huske sist jeg hadde ledd så godt. 

 

 

Sånn god latter du vet, 

 

Sånn som du får skikkelig vondt i  magemusklene av

 

 

 

sånn som du bare kjenner virkelig forlenger livet!

 

 

 

Men så gikk plutselig latteren min over i gråt 

 

 

det var vel noe som løsnet

 

 

for jeg hadde så altfor mye sorg inni meg 

 

 

Jegt tørket tårene

 

 

og var glad for at jeg klarte å slutte å gråte

 

 

At jeg ikke ble sånn helt utrøstelig

 

 

slik jeg kunne bli noen ganger

 

 

Fordi jeg aldri gråter… 

 

 

 

Og da bygger det seg opp

 

 

 

Slik at når du faktisk gråter 

 

 

så kommer liksom alt på en gang

 

 

 

også klarer du ikke å stoppe

 

 

Du blir utrøstelig…

 

 

 

Jeg var glad det ikke skjedde nå.

 

 

Det er en sorg det der altså sa jeg

 

 

tenk om jeg hadde hatt det normalt når jeg vokste opp

 

 

 

Så jeg kunne bli det jeg ville

 

 

 

hatt de mulighetene andre har

 

 

Nei!

 

 

Jeg kan ikke tenke på det.

 

 

 

Må Være glad for det jeg faktisk har

 

 

Og det ER jeg

 

 

alt jeg faktisk HAR klart,

 

 

alt jeg har overlevd. 

 

 

 

 

Du vet hun venninnen min sa jeg stille

 

 

Hun som døde så brått

 

Hun som fikk hjertestans mens hun sov. 

 

 

Husker du det?

 

Spurte jeg..

 

 

 

Ja off, Sa hun 

 

Ja

 

 

Jeg husker det,

 

 

det var grusomt for deg

 

 

 

Også rett etter Simen..

 

 

 

Du snakket mye om henne.

 

 

Jeg husker at jeg spurte henne 

 

Da sønnen min var liten sa jeg

 

Om ikke det var skadelig for han at jeg skiftet dialekt hele tiden

 

 

 

Hun var jo tross alt barnepsykolog

 

 

 

Og hun hadde jo kunnskapen i seg

 

 

 

Hun svarte meg at det der er det mange som gjør

 

 

Skifter dialekt når de kommer hjem til hjemstedet sitt,

 

 

at noen foreldre til og med snakker to språk osv.

 

 

Og at barn blir vant til det

 

at det ikke er til skade osv

 

 

 

Men det det da vel være?

 

 

 

Jeg NEKTER å tro noe annet! 

 

 

 

Vet du hva?

 

 

 

Jeg er så rasende på henne!

 

 

 

Jeg vil grave henne opp fra graven!

 

 

 

Og riste i henne!

 

 

 

Brøle til henne!

 

 

Fortelle henne at hun er en

IDIOOOT!

 

 

 

Jeg begynte å gråte igjen

 

 

 

Nei

 

 

 

Jeg gråt ikke

 

 

 

Jeg hulket

 

 

Ukontrollert

 

 

Fy søren sa jeg

 

 

DET DER..

 

 

Det må være det mest

MAKABRE

som noensinne har kommet ut av min munn. 

 

 

 

Nå kan jo du være ganske så makaber til tider da sa hun å lo 

 

 

 

Men jeg syns det var fint jeg

 

 

Ekte

 

 

ja ikke fint på den måten,

men allikevel ekte.

 

 

 

Jeg lo

 

 

Du?

 

 

Sa jeg

 

 

Det hadde ikke vært mulig uansett

 

 

 

Hun er kremert

 

 

 

Vi lo av det makabre begge to

 

 

 

Så begynte jeg å gråte igjen

 

 

tenk at hun

 

 

Fine henne

 

 

alt hun var

 

 

er blitt til aske

 

 

Hun er bare støv nå

 

 

Jeg bare savner henne så innmari

 

 

Hun var klippen min skjønner du,,? 

 

 

 

Og jeg var hennes!

 

 

 

Jeg trenger henne så veldig

 

 

Også bare dør hun

 

 

 

Og jeg savner Simen

 

 

Og jeg savner pappaen til sønnen min

 

 

 

Og morfar

 

 

Jeg savner morfar så jeg blir helt syk av det

 

 

 

Også bare dør de

 

 

 

Alle jeg elsker

 

 

De bare dør

 

 

Og en dag

 

 

En dag

 

 

Så dør mamma og

 

 

Alle dør

 

 

 

Alle jeg trenger

 

 

 

Alle jeg elsker

 

 

 

De bare dør

 

 

Da håper jeg virkelig ikke at du elsker meg

 

 

Sa hun med et lurt smil

 

 

 

Hun fikk meg til å le

 

 

 

 

Og det trengte jeg

 

 

 

Oppi alt det makabre

 

 

All sorgen

 

 

Alt som hadde skjedd den siste tiden

 

 

Alt det skumle på sykehuset når jeg trodde jeg kom til å bli lam

 

 

 

Men det gikk heldigvis fremover nå

 

 

Jeg har drømt om dem alle sammen sa jeg

 

 

Særlig Simen

 

 

 

At de står opp igjen fra døden

 

 

 

At de er her allikevel

 

 

 

At de ikke var døde likevel

 

 

 

At det var en drøm

 

 

 

Også våkner jeg

 

 

 

Også er det som et omvendt mareritt

 

 

 

Også følger det meg hele dagen

 

 

Skjønner?

 

 

 

Hun nikket

 

 

 

Jeg vet…

sa hun med tårer i øynene

 

 

Det var sånn da faren min døde

 

 

 

Da gjorde jeg også det

 

 

Det gjorde jeg lenge

 

 

Og det der, 

 

 

Det er så grusomt

 

 

Når du våkner

 

 

Også skjønner du

At de ikke,

 

eller for meg da, sa hun

at han ikke er her allikevel.

 

 

Så..

 

 

 

Jeg skjønner det veldig godtar.

 

 

 

Jeg må ha en bolle til jeg sa hun

 

 

 

Du må virkelig slutte å bake Monicha

 

 

 

Disse bollene dine er farlig gode

 

 

 

Vi trenger gode ting i livet

 

Selv om det bare er en bolle

 

Sa jeg og tok en til selv

 

 

 

Men du er ikke alene om de dialekter som greiene iallefall sa hun

 

 

 

Det er mange som legger om dialekten sin

 

 

 

Flere vi vet om alle sammen

 

 

Vi har jo..

 

 

For eksempel..

 

Håvard Lilleheie

 

 

han snakker jo Dramenser 

 

men han er fra Stord

 

og snakker Stord dialekt til moren sin,

og slekt og sånn.

 

 

 

Så har vi jo..

 

 

 

Stian Barsnes Simonsen

 

 

Han snakker jo Østlandsk. 

Men han er Bergenser

 

 

Og Bergensers til sin mor og sånn.

 

 

 

Også hun der Bloggeren Sofie Nilsen

 

 

 

hun snakker østlandsk

 

men han

er faktisk Nordlending

 

 

og snakker Nordlandsk når hun er hjemme med sin familie. 

 

 

 

 

Ja også en hel haug med andre. 

 

 

 

 

Hva sier han selv da sa hun plutselig munnen full av bolle

 

 

 

Hæ?

 

 

Hvem da?

 

 

 

Sønnen din

 

 

Om de der dialekt greiene

 

 

 

At han var vant til det

 

Var kanskje rart noen ganger

 

 

 

Men at han ikke tenkte så mye på det. 

 

 

 

 

Du har alltid vært så hard mot deg selv du Monicha. 

 

 

 

 

Jeg synes du skal stole på han. 

 

 

 

Og stol på der

hun veninna di sa til deg. 

 

 

 

 

Hun var din aller beste veninne, hun

var alltid ærlig med deg.

 

 

 

Og hun hadde faglig kunnskap nok til å vite hva hun sa. 

 

 

 

Jeg vet ikke, sukket jeg

 

 

 

Jeg bare angrer på at jeg ikke stolte meg selv

da han var 2 år

 

 

 

Jeg skulle gjort det.

 

 

 

Men jeg kan ikke snu tilbake tilbake,

 

 

 

så jeg får bare stole på det da. 

 

 

 

Såååååå….

 

 

Sa hun å lo 

 

 

 

da trenger du ikke å grave henne opp igjen og skrike til henne likevel da.

 

 

 

Du slipper i alle fall det!

 

 

Vi lo

 

 

 

Og det var godt, for jeg orket ikke å gråte mer

 

 

 

Og jeg hadde ikke ledd så hjertelig godt på en hel evighet

 

 

 

Og det var akkurat det jeg trengte!

 

 

 

Jeg er takknemlig for gode

 

og litt makabre mennesker

 

med like mørk humor som jeg selv kan ha til tider

 

 

 

For det får man

 

 

og det trenger man

for å

 

 overleve

 

 

når livet har gitt deg noen harde slag.

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg