ØYE FOR ØYE

 

 

 

Min sønn kom med et sitat her en kveld som jeg har tenkt mye på

Kanskje fordi det er veldig veldig sant,

eller fordi det sa noe om mitt eget liv på mange måter.

jeg vet ikke,

men uansett så gikk det liksom rett inn hos meg,

vi satt å snakket om alt mulig,

men så kom vi inn på dette med

 

krig,

hat,

hevn,

osv…

 

selv har jeg brukt størsteparten av livet mitt på å hate,

være bitter,

og ikke minst så har jeg gått med hevntanker.

 

dette er skumle saker altså..

bærer du på hevntanker

så holder du dine sår åpne

ting får aldri leges

og du bare fortsetter å blø

 

Hvis du går rundt i livet og er bitter på noe som engang skjedde

så kommer du ikke videre på en måte,

det stenger for livet ditt her og nå.

og det preger ikke bare deg selv,

men alle rundt deg,

særlig dine nærmeste.

 

Du kan si du har lagt ting bak deg,

men så har du ikke det allikevel,

for ting setter seg dypt

hatet og bitterheten bærer du med deg

og det preger deg og dine hver eneste dag

 

Selv måtte jeg bli hele 33 år før jeg klarte å tilgi

tilgi det utilgivelige,

tilgi selv om vedkommende ikke angret.

For meg handler ikke tilgivelse om å godta en handling

for meg handler det kun om en ting

frihet..

 

frihet fra en person,

en hendelse,

en opplevelse,

frihet til å leve…

 

Hvis du bærer med deg bitterhet og hat slår du livet ditt ihjel

og da ender du opp som taperen

Hat og bitterhet kan spise et menneske helt opp,

du kan bli syk av det,

ikke bare i sinnet,

men også fysisk

i verste fall kan du ende opp som drapsmann.

eller som meg

som holdt på å drepe meg selv

 

Begge deler er det allerede mange som har gjort

og det fortsetter å skje

det skjer hele tiden

 

Jeg har tenkt mye på akkurat det,

  for det kunne like gjerne vært meg.

 

det er mye man ikke kan forsvare,

men det er ikke så vanskelig å forklare det,

eller å forstå det.

 

Mennesker som går til krig mot et helt land for å hevne seg på alle de har mistet..

en sønn eller datter som dreper sine foreldre etter årevis med omsorgssvikt på den ene eller andre måten,

et mobbeoffer som har fått nok,

som går amok i skolegården,

skyter ned og dreper uskyldige elever..

 vi kan forstå det.

vi kan forklare det.

Men vi kan ikke forsvare det.

og heller ikke godta det

selvfølgelig ikke.

 

hevnen er gjerne søt

men bare for en veldig veldig kort stund

for seier oppnådd med vold det er et nederlag

det er kun midlertidig..

 

eller som min sønn sa det

 

øye for øye og verden blir blind…

(Gandhi)

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg