21 MÅTER Å DØ PÅ

 

 

Har du tanker om at du ikke vil leve lenger sa hun i det jeg satte meg ned i en stol inne på akuttmottaket

Jeg nikket

det står vel der i skrivet fra legen sa jeg 

 

det er jo derfor jeg legger meg inn her, for å unngå akkurat det.

 

Hun så tilbake på meg med et blikk som fortalte meg at jeg var en idiot.

 

Greit nok, jeg var ufin

jeg var bare så lei disse Spørsmålene

Disse evindelige spørsmålene

Spørsmål som hadde mistet sin verdi 

Jeg kunne dem utenat

De betydde ikke noe

De var bare ord

Ord som måtte stilles

Fordi svarene skulle skrives ned

Legges i en perm 

Arkiveres og glemmes

Fordi reglene var sånn

Så det skulle se ut som de gjorde en jobb 

 

Spørsmål uten betydning

Svar uten betydning

For hva du svarte betød Ingenting

 

Det var uansett Ingen som snakket med deg om det etterpå

Det ble uansett ikke fulgt opp

Ikke tatt alvorlig

Det var bare ord

Nå kommer snart det neste spørsmålet hennes tenkte jeg

Det neste ubetydelige spørsmålet hun var nødt til å stille 

Nok et spørsmål uten mening

Bare standard prosedyre

 

Spar deg tenkte jeg

Dropp å spørre om jeg har konkrete planer eller tanker om hvordan jeg kan ta livet av meg

 

Selvfølgelig har jeg det

Selvfølgelig

Selvfølgelig vet jeg alle mulige måter å gjøre det på 

Selvfølgelig vet jeg det

Jeg har mange alternativ

Jeg kan ramse dem opp i fleng

Sted

Tid

Metode

Jeg har nøyaktig 21 helt sikre måter å dø på innen rekkevidde

Det er ikke vanskelig

Det har jeg funnet ut av

Det har jeg funnet ut av for lenge siden

Selvfølgelig har jeg funnet ut av det

 

Selvfølgelig har jeg en konkret plan på det

Klart jeg har 

Selvfølgelig har jeg det

Selvfølgelig

Jeg trenger ikke 21 måter

Jeg trenger bare 1

Men jeg har 20 fler

Sånn er det bare

Jeg har 21

Sang det inni meg

 

Hun åpnet munnen

Har du konkrete tanker om hvordan du kan ta livet ditt?

 

Spurte hun mens hun så meg inn i øynene

 

Jeg har 21

jeg har en liste i hodet mitt

Jeg har 21

vil du høre?

 

Jeg sukket oppgitt

Ble stille en stund

 

Før jeg svarte

 

Nei 

 

Nei det har jeg ikke

11 kommentarer
    1. 🙈
      Det e so gale…….
      Eg veit ikkje om eg skal le eller gråte!
      Hadde det ikkje vore eit so alvorligt tema….
      Men eg ser heile seansen framfor meg!🤭
      Det er nerven i det du skriv som gjer det så levende og lett å identifisere seg med! Klemklemklm!

    2. Veldig godt skrevet. Du har virkelig klart å sette ord på det, som er lett for alle å forstå.

    3. Du beskriver nok her nøyaktig det som skjer…
      Noen skal gjøre arbeidet sitt. Fylle inn de rette svarene, og deretter lukke mappen….. Neste pasient !

      Min sønn hatet alt det der formelle. Han svarte akkurat det han etterhvert visste de ville høre, sånn at han kunne komme seg fort ut igjen….

      Han visste nok,- som du, også mange fluktveier. Men ingen fanget det opp……
      Nå er det for sent 😢

    4. Du skriv veldig godt og eg ser situasjonen so levande føre meg. Og eg blir kvalm av at det er så lite kunnskap i 2021.Heilt ufatteleg er det. Håper det du sete ord på kan være til hjelp for andre.
      Takk for at du deler dine opplevelser som du egentleg skulle vore spart for.
      Klem frå Solveig

    5. Fint skrevet Monicha men trist at dette er din opplevelse. Dersom ein klient fortel meg at de ikkje vil leve lengre, har plan og metode blir de ikkje glømt og arkivert. De blir følgt opp og vi jobber i tett samarbeid med fastlege og psykiatrien. ❤

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg